Monday, 19 December 2016

Entry 2 : FILEM MAT MOTO OTAI



       Filem yang ingin saya ulaskan pada kali ini adalah filem yang bertajuk Mat Moto Otai. Filem arahan Ahmad Idham ini mengisahkan empat sahabat mencecah usia 40-an yang dahulunya menggilai dunia permotoran. Mereka merindui aktiviti itu tetapi keinginan tersekat sejak berkeluarga. Mereka akhirnya kembali berjinak-jinak bergelar mat motor dan berlagak seperti anak muda kerana diabaikan isteri masing-masing yang sibuk dengan kerjaya dan aktiviti sosial. Filem ini telah dibintangi oleh para pelakon yang terdiri dari Ahmad Idham Nadzri, Datuk Eizlan Yusof, Opie Zami, Cat Farish, Elvina Mohamad, Sasha Saidin, Jue Aziz, Maznah Zulkifli, Wan Sharmila.

       Pelbagai pengajaran dan pembelajaran yang berguna telah diterjemahkan kepada setiap golongan masyarakat yang menonton. Watak sebagai seorang bapa yang bertanggungjawab terhadap anak-anak yang sangup berkorban nyawa demi menyelamatkan anak mereka dari terjerumus dengan aktiviti-aktiviti yang tidak bermoral telah berjaya ditonjolkan oleh para pelakon yang memainkan watak ini sekali gus memberi kesedaran dan manfaat yang  berguna dan contoh teladan yang baik kepada setiap golongan masyarakat, Selain itu filem ini juga telah menerapakan elemen-elemen lawak jenaka dan telah berjaya membuat para penonton tidak kering gusi apabila melihat gelagat para pelakon walaupun pada hakikatnya tidak semua pelakon yang melakonkan watak ini mempunyai bakat dalam berjenaka,akan tetapi para pelakon telah menampilkan kelainan pada lakonan mereka kali ini. Beberapa elemen kejutan telah berjaya diciptakan oleh pengarah filem ini sehingga tidak terjangka di kotak pemikiran para penonton yang menonton di antaranya adalah aksi-aksi perlumbaan yang di lakukan oleh para pelakon dengan menunggang motosikal dalam had kelajuan yang tinggi. Jenis-jenis kenderaan yang digunakan semasa menjayakan filem ini juga sudah tidak lagi berada di pasaran pada masa kini kerana kenderaan jenis itu sangat terhad untuk dimiliki oleh setiap penggemar motosikal klasik yang berkuasa tinggi. Akan tetapi pihak produksi berjaya mengumpulkan sebilangan motosikal tersebut dalam keadaan rupa bentuk dan kondusi enjin yang masih lagi berada di tahap terbaik.
  
       Akan tetapi masih terdapat beberapa kelemahan dari aspek penggunaan bahasa rojak yang digunakan semasa filem ini ketika disiarkan. Ini kerana pengarah filem tidak memandang serius tentang penggunaan bahasa yang digunakan kerana sedikit sebanyak boleh mempengaruhi pemikiran para penonton bawah umur yang menontonnya, kesannya penonton di bawah umur ini akan terikut-ikut gaya percakapan dan penyampaian yang di lakukan para pelakon. Selain dari aspek penggunaan bahasa, kelemahan dari segi jalan penceritaan yang tidak lengkap dan kurang menarik juga jelas terpapar dalam penghasilan filem ini di antaranya adalah bab yang menceritakan tentang perihal rumahtangga mereka  dari segi layanan oleh isteri dan anak-anak yang tidak sempurna sehingga menyebabkan kempat-empat mereka ini  memilih  cara hidup sebagai orang yang ingin kembali semula ke zaman muda demi mengisi kekosongan dan mencari keseronakan serta kebahagian di luar sana bersama raka-rakan yang senasib dengannya. Hanya beberapa adegan sahaja yang menceritakan tentang kehidupan berkeluarga yang dipaparkan dalam filem ini sehingga para penonton tidak berapa jelas untuk memahami permasalahan hidup berkeluarga yang di hadapi oleh keempat-empat mereka ini.

       Bukan itu sahaja, lokasi yang  digunakan dalam penghasilan filem ini hanya tertumpu di kawasan yang sama di mana lokasi yang digunakan bapa mereka ketika menghabiskan masa yang terluang duduk dan berbincang bersama rakan-rakan mereka turut digunakan oleh anak-anak mereka untuk duduk dan berpeleseran bersama rakan-rakan. Ini menunjukkan seolah-olah tiada lagi lokasi  menarik yang boleh dipaparkan kepada masyarakat umum dalam penghasilan filem ini, sekali gus filem ini juga di ketagorikan gagal untuk mempromosikan kepada penonton luar negara yang menonton filem ini mengenai keindahan dan kepelbagaian tempat dan kawasan-kawasan menarik yang ada di Malaysia. Watak pelokon tambahan yang melakonkan filem ini khususnya watak sebagai wanita penggoda menampakan kelemahan di mana mereka kurang berdialog semasa memainkan watak mereka. Pelakon tambahan itu juga nampak kaku seolah-olah sebagai pelengkap sahaja dalam memenuhi jalan cerita yang hendak dipaparkan sekali gus tidak menunjukkan realiti dalam kehidupan sebenar sebagai seorang wanita penggoda.

       Kesimpulan dan pandangan yang boleh saya berikan di dalam penceritaan ini adalah,tidak sepatutnya cerita ini dilabelkan sebagai kategori filem, ini kerana tahap dalam penghasilan filem ini hanyalah sesuai dipaparkan sebagai peringkat drama sahaja yang boleh disiarkan di kaca televisyen bukan di peringkat filem  untuk dipertontonkan di pawagam-pawagam di serata Malaysia. Ini kerana kualiti filem ini tidak begitu setanding untuk dilabelkan sebagai filem demi menjaga kualti dan standart filem Malaysia pada masa akan datang. Saya sarankan pihak produksi sepatutnya lebih menitik beratkan kualiti berbanding mengaut keuntungan semata-mata ini kerana para penonton inginkan kepuasan ketika menonton setiap filem yang di paparkan di pawagam-pawagam di Malaysia. Akan tetapi keseluruhan jalan cerita ini tidaklah begitu teruk sebaliknya perlu ada penambah baikan yang rapi sebelum menghasilkan filem ini.

No comments:

Post a Comment